Lidl největším plátcem fairtradového příplatku v Česku. Loni zaplatil bezmála 20 milionů korun
Obchodní řetězec Lidl se v roce 2023 stal největším plátcem tzv. fairtradového příplatku v Česku. Loni zaplatil bezmála 20 milionů korun. To je v meziročním srovnání o 44 % více. Jedná se o bonusovou platbu nad rámec požadované výkupní ceny. V Lidlu vzrostly loni prodeje téměř všech klíčových komodit s certifikací Fairtrade.
13.05.2024 | Praha
Fairtrade je hnutí a certifikační systém, který se zaměřuje na podporu spravedlivého obchodu a zlepšení životních podmínek pro zemědělce a pracovníky v rozvojových zemích. Zboží s tímto označením zahrnuje tzv. fairtradový příplatek, což je bonusová částka, která se přidává k ceně produktu, který byl vyroben a prodán podle přísných podmínek. Tato částka je placena spotřebiteli jako prostředek k podpoře spravedlivých pracovních podmínek, udržitelného zemědělství a rozvoje komunit v rozvojových zemích. Lidl Česká republika se v roce 2023 stal největším plátce fairtradového příplatku v Česku. Loni zaplatil 19 868 367 Kč, meziročně tak došlo ke 44% nárůstu. Ve stálém sortimentu obchodního řetězce došlo také ke čtvrtinovému nárůstu produktů s označením Fairtrade. Nyní je ve stálém sortimentu rovná stovka produktů s certifikací Fairtrade, dalších téměř dvě stě produktů se objevuje v průběhu roku v akcích.
Mezi fairtradovými produkty jsou bezpochyby populární banány, kterých se v loňském roce v českém Lidlu prodalo rekordních 1 064 tun. V roce 2023 vzrostl na českém trhu i prodej fairtradového kakaa, jehož se prodalo neuvěřitelných 4 301 tun, a to převážně ve formě čokolád, různých cukrovinek a zmrzlin. Prvenství v prodeji férového kakaa získala stejně jako v prodeji faitradových banánů společnost Lidl, která v loňském roce prodala výrobky z neuvěřitelných 2 676 tun kakaových bobů.
Udržitelnost a férový obchod je součástí podnikání společnosti, proto certifikaci Fairtrade nese také pracovní oblečení zaměstnanců Lidlu.
„Záleží nám na tom, abychom poskytli našim zaměstnancům kvalitní a pohodlné pracovní oděvy, které neničí planetu a nevykořisťuje ty, kteří jej vyrábí. Při vytváření kolekce oblečení pro zaměstnance v provozu byl proto kladen zvláštní důraz na trvale udržitelnou, ekologickou a fairtradovou výrobu. Prioritou bylo, aby oděvy dobře padly, byly kvalitní, pohodlné a moderní,“ přibližuje CSR konzultantka společnosti Lidl Barbora Jirků.
Jedná se o standard, který definuje ekologicko-technické požadavky v rámci celého výrobního řetězce textilu a současně vyžaduje dodržování sociálních standardů. Lidl se stal i největším prodejcem fairtradové bavlny díky nákupním taškám na opakované použití. Výrobky s označením Fairtrade mají v Lidlu své stálé místo, sortiment zahrnuje například sušenky, čokoládu, zrnkovou kávu či bavlněnou nákupní tašku.
„V Lidlu se snažíme být ve všech činnostech maximálně zodpovědní vůči svému okolí. To se odráží především v sortimentu, který zákazníkům nabízíme. Naším cílem je nabídnout jim výrobky denní spotřeby v nejvyšší kvalitě a za tu nejlepší cenu. Mezi nimi proto také přibývá produktů, které jsou vyráběny s ohledem na trvalou udržitelnost a ekologii,“ doplňuje tisková mluvčí společnosti Lidl Eliška Froschová Stehlíková.