První v ČR: Kamiony Lidlu začaly jezdit na bioLNG od GasNetu

Řetězec Lidl začal jako první v Česku při dopravě zboží využívat zkapalněný biometan (bioLNG). Ve srovnání s naftou má kamion na bioLNG o 95 % nižší emisní stopu. Tahače tankují v největší síti LNG plnicích stanic v Česku. Tu provozuje skupina GasNet, která jako jediná v tuzemsku tento obnovitelný plyn pro nákladní silniční dopravu nabízí.

15.02.2024 | Praha

kamion

Pro obchodníky s rychloobrátkovým zbožím, jejichž byznys stojí na efektivní logistice, je přechod na bioLNG rychlý a snadný způsob, jak okamžitě začít snižovat emisní stopu své nákladní silniční dopravy a dostát svým závazkům společenské odpovědnosti a ESG, které hrají významnou roli ve světě byznysu.

„Zkapalněný biometan výrazně snižuje emisní zátěž plynoucí z těžby a výroby klasických fosilních paliv. Přispívá i k tomu, že je bezprostřední okolí, kudy náklad projíždí, daleko méně postiženo dopady plynoucími z této dopravy. Jen v letošním roce budeme mít v provozu minimálně 10 tahačů využívajících zkapalněný biometan, aktuálně jich máme ve flotile již 7. Naplňujeme tím naše zásady nasazovat do našeho každodenního provozu technologie, které přispějí ke zlepšení životního prostředí v Česku, a to nejen v okolí našich prodejen,“ říká mluvčí společnosti Lidl Česká republika Eliška Froschová Stehlíková.

LNG motor vypouští oproti naftovému motoru o 70 % méně oxidů dusíku. Navíc se při spalování LNG neuvolňují pevné částice, čímž se významně zlepšuje kvalita ovzduší v nejbližším okolí. LNG motor je ve srovnání s dieselem také o 9 dB tišší. „Jsme nesmírně rádi, že našim prvním zákazníkem, který přechází na obnovitelný zkapalněný biometan, je právě společnost Lidl. Je to největší český obchodní řetězec a jako lídr opět ukazuje cestu celému trhu. Beze zbytku tím potvrzuje svoje hodnoty v oblasti udržitelnosti a zodpovědného přístupu. Snižuje tím svoje přímé i nepřímé emise, protože bioLNG je plně obnovitelné palivo. Zájem o bioLNG roste a brzy se bezpochyby připojí i další velcí hráči,“ říká Filip Dostál, vedoucí Business Developmentu v GasNetu.

LNG a bioLNG: rychlé řešení pro ekologickou dopravu

BioLNG se vyrábí ze zbytků potravin, zemědělského odpadu nebo dokonce z kalu odpadní vody. Zkapalněný biometan je možné získat prakticky z jakéhokoliv biologicky rozložitelného odpadu a oproti dieselu má v průměru emise nižší o 95 %. Lidl je prvním velkým hráčem na trhu, který se rozhodl pro přímou spolupráci s jediným dodavatelem bioLNG v Česku. Skupina GasNet začala nabízet toto nízkoemisní palivo na konci loňského roku.

„Poptávka po zelené a udržitelné dopravě roste. BioLNG je momentálně jediným dostupným palivem, které dokáže na tento zájem efektivně odpovědět. Není to přitom jen věcí logistických společností, ale hlavně těch, kteří si u nich přepravu svého zboží objednávají. Právě oni mají s ohledem na své ESG strategie a cíle odpovědného podnikání zájem snižovat emisní stopu nejen ve své výrobě, ale samozřejmě i v distribuci svých výrobků,“ vysvětluje Filip Dostál z GasNetu.

Česká republika se prostřednictvím evropské směrnice o obnovitelných zdrojích energie zavázala k naplňování klimatických cílů EU, jako je snížení emisí skleníkových plynů v dopravě o 14,5 % nebo dosažení podílu obnovitelných zdrojů energie ve výši 29 % do roku 2030.

„Je pro nás důležité snižovat dopady našeho podnikání na naše okolí. Chceme ukázat dalším firmám směr. Chceme přispět k plnění českých emisních závazků, a tím i zlepšit kvalitu životního prostředí v České republice,“ uzavírá Eliška Froschová Stehlíková ze společnosti Lidl.

Motivace pro přechod na nízkoemisní LNG nebo pokročilejší bioLNG má i své ekonomické opodstatnění. Od roku 2027 se budou nově týkat emisní povolenky i silniční dopravy. Nákupy povolenek promítnou do svých konečných cen prodejci paliv. V praxi tak bude rozšíření znamenat, že si dopravci, a tím i jejich zákazníci připlatí za každý litr fosilního paliva, zejména nafty. Již nyní se s náklady na emise dopravci setkávají při tankování paliva v Německu.

Řešením je právě větší využití zkapalněného zemního plynu a zejména zkapalněného biometanu (bioLNG). U emisních povolenek se počítá se startovací cenou 45 eur za tunu CO2. Při této ceně vychází navýšení nákladů u naftového motoru zhruba na 1,10 Kč za kilometr. U bioLNG je to pouze 0,30 Kč za kilometr, částka se navíc může ještě snižovat. Unikátní palivo natankují tahače Lidlu na šesti plničkách GasNetu v Hradci Králové (dálnice D11), v Jažlovicích u Říčan (D1), v Klecanech u Prahy (D8), Mladé Boleslavi (D10), v Nýřanech (D5) a Kaplici (budoucí D3).

Kontakt

Lidl ČR
media@lidl.cz

Kategorie


Sdílet

Další zprávy