Header WWF Partnership

WWF Partnerství

Spolupráce na zajištění udržitelnějších možností

V roce 2024 jsme uzavřeli dlouhodobé partnerství se Světovým fondem na ochranu přírody (WWF), které kromě České republiky zahrnuje dalších 30 zemí, kde Lidl působí. Pětileté partnerství se zaměřuje na globální environmentální výzvy naší doby: ochranu biologické rozmanitosti, klimatu a přírodních zdrojů, jako je sladká voda. Společně se snažíme o zodpovědné získávání surovin, boj proti plýtvání potravinami a podporu udržitelných obchodních postupů i mimo náš vlastní hodnotový řetězec.

S podporou WWF chceme našim zákazníkům po celém světě v budoucnu ještě více usnadnit nakupování udržitelným způsobem. Motto partnerství proto zní: Spoluprací k udržitelnějším rozhodnutím.

WWF Partnership

Klima

Stanovujeme si klimatické cíle podle metodik Science Based Target Initiative.

Klimatická změna představuje globální výzvu a jsme si vědomi naší odpovědnosti. Proto je pro nás ochrana klimatu prioritou v rámci našeho partnerství s WWF.  Zavazujeme se snižovat naše emise podle vědecky podložených klimatických cílů. Stanovením klimatických cílů, které se řídí metodikami Science Based Targets Initiative (SBTi), jdeme nyní o krok dále: Zavazujeme se k dosažení cíle Net-Zero podle SBTi. Tím nejen snižujeme naši uhlíkovou stopu, ale také klimatické dopady našich obchodovaných produktů.

Vypracováváme plán financování v oblasti klimatu a přírody

V rámci partnerství spolupracujeme s WWF na vývoji a pilotním ověření koncepce financování v oblasti klimatu a přírody na základě našich zbývajících emisí. Koncepce uvažuje o financování s cílem maximalizovat přínosy, jako je biologická rozmanitost a voda, při současném respektování opatření sociální ochrany. Plán financování je spojen s odpovídajícími projekty na ochranu přírody.

Další podrobnosti o našem závazku v oblasti klimatu: Chráníme klima.

Biodiverzita

Snažíme se identifikovat riziková místa a faktory ohrožující biodiverzitu a následně implementovat spolehlivou strategii v oblasti biodiverzity.

Společně s WWF přezkoumáváme naše stávající analýzy a cíle týkající se rizik spojených s přírodou s cílem vyvinout a podpořit komplexnější strategii ochrany biologické rozmanitosti. To nám umožní identifikovat a řešit rizika pro biologickou rozmanitost, jako je odlesňování a vymírání druhů, v rámci našeho hodnotového řetězce. Zaměříme se na vytipování zvláště rizikových hodnotových řetězců a regionů a na hledání způsobů, jak zvýšit jejich odolnost. Pro tyto oblasti vypracujeme konkrétní prováděcí plány.

Další podrobnosti o našem závazku v oblasti biologické rozmanitosti: Respektujeme biodiverzitu.

Voda

Snažíme se identifikovat problematická místa a rizika v oblasti vody a vodních zdrojů a následně zavést strategii zodpovědného hospodaření s vodou.

S využitím filtru WWF pro vodní rizika revidujeme naše analýzy a cíle týkající se sladkovodních rizik, abychom vytvořili komplexnější strategii pro odpovědné využívání vody. Ve spolupráci s WWF identifikujeme a řešíme vodní rizika v celém našem hodnotovém řetězci. To je klíčové zejména u vysoce rizikových produktů, jako je káva, ovoce a zelenina, kde se snažíme předcházet problémům jako je kontaminace nebo nedostatek vody.

Transparentnost v oblasti klimatu, biologické rozmanitosti a vody

Zavázali jsme se k transparentnosti. V rámci našeho partnerství budeme zveřejňovat rizika zjištěná v našem hodnotovém řetězci a opatření, která přijímáme ke snížení dopadů na životní prostředí, kromě jiného v souladu s nařízením EU o odlesňování.

Suroviny

Základem našich výrobků jsou suroviny. Proto považujeme za svou povinnost nakupovat suroviny sociálně a ekologicky odpovědným způsobem. Naše strategie společenské odpovědnosti společnosti Lidl řídí naši angažovanost v oblasti surovin a zdůrazňuje náš dlouhodobý závazek získávat výrobky bez odlesňování. Přijímáme odpovědnost a udržitelnost stavíme do středu našeho jednání. Podporujeme a schvalujeme cíle nařízení EU o odlesňování.

V rámci našeho partnerství s WWF chceme zajistit zodpovědné mezinárodní získávání kritických surovin a vytvoření a rozšíření sledovatelných dodavatelských řetězců, v nichž nedochází k odlesňování a přeměnám. Pokud není uvedeno jinak, vztahují se následující cíle na výrobky našich privátních značek (stálý a akční sortiment) v České republice a ve všech ostatních zemích, kde společnost Lidl působí. S ohledem na předpisy, jako je přístup směrnice EUDR, jsme si stanovili následující cíle.

Získávání surovin bez odlesňování 

Zavázali jsme se odebírat vysoce rizikové suroviny, jako je sója, palmový olej, kakao, káva, hovězí maso, dřevo, celulóza a papír, z dodavatelských řetězců, které jsou prosty odlesňování a přeměn. Abychom to zajistili, neustále zdokonalujeme naši strategii v oblasti surovin, abychom zabránili odlesňování a přeměně půdy pro výrobky našich vlastních značek. Tento přístup je v souladu s iniciativou Accountability Framework Initiative (AFI) a nařízením EU o odlesňování a vychází z právních předpisů EUDR.

Dodržování lhůt bez odlesňování *

Dbáme na to, abychom my i naši dodavatelé dodržovali mezní termíny pro odlesňování a přeměnu, které stanovují AFI a nařízení EU o odlesňování. To platí pro vysoce rizikové suroviny sóju, palmový olej, kakao, kávu, hovězí maso, dřevo, celulózu a papír.

* Každá norma definuje mezní datum, které označuje okamžik, po němž je odlesňování za účelem pěstování surovin na určitém místě zakázáno. Tato data se u jednotlivých norem liší.

Sledovatelnost a zapojení dodavatelů

Požadujeme, aby všichni současní i noví dodavatelé přijali politiku, která zajistí, že ve lhůtách stanovených právními předpisy nebude docházet k zakázanému odlesňování, přeměně a využívání půdy. Budeme spolupracovat s dodavateli i na možnostech, jak převzít tyto závazky i nad rámec zákonných požadavků.

Odpovědné dodavatelské řetězce sóji

V rámci tohoto partnerství se zavazujeme vytvořit plně sledovatelné dodavatelské řetězce sóji, v nichž nedochází k odlesňování, přeměně a vykořisťování. Abychom toho dosáhli, budeme důkladně posuzovat původ sóji používané přímo v našem dodavatelském řetězci (alternativní bílkoviny a sójové výrobky) i v krmivech vybraných živočišných produktů, jako jsou kuřata, vejce a vepřové maso.  Tato analýza nám pomůže identifikovat oblasti, v nichž je třeba přijmout opatření. Kromě toho budeme spolupracovat s organizací Collaboration for Forests and Agriculture (CFA) na vyhodnocování a řešení problémů odlesňování, přeměny a využívání půdy v rámci našich vlastních dodavatelských řetězců sóji.   Naším cílem je zajistit, aby v dlouhodobém horizontu byly naše dodavatelské řetězce sóji plně sledovatelné a nedocházelo v nich k odlesňování, přeměně půdy a vykořisťování.

Zodpovědný palmový (jádrový) olej

Počínaje obchodním rokem 2025 se zavazujeme odebírat pouze dohledatelný palmový olej a palmojádrový olej, který není předmětem odlesňování, přeměny půdy a vykořisťování.  Abychom to zajistili, musí 100 % našeho palmového a palmojádrového oleje používaného v potravinářských i nepotravinářských výrobcích splňovat normy RSPO Segregated nebo EU Organic. Kromě toho by 100 % derivátů mělo splňovat alespoň normu RSPO pro hmotnostní bilanci.

Odpovědná celulóza a papír

Naším cílem je do konce srpna 2025 v mezinárodním měřítku získávat výhradně sledovatelné výrobky z papíru a celulózy, které jsou bez odlesňování, přeměny a využívání.

Za tímto účelem budeme analyzovat kvalitu a původ papíru a celulózových výrobků. Tato analýza nám pomůže vypracovat komplexní dlouhodobou strategii, která zajistí, že všechny výrobky z papíru a celulózy budou plně dohledatelné a budou pocházet z odpovědných zdrojů.

To se týká celulózy a papíru ve výrobcích našich vlastních značek, jejich etiketách a obalech v České republice a ve všech ostatních zemích, kde společnost Lidl působí. Jsou akceptovány standardy FSC, FSC mix a ve výjimečných případech normy PEFC a recyklovaný papír.

Odpovědné získávání kakaa

Naším cílem je prodávat 100% sledovatelné a udržitelné kakaové produkty. Klíčovou součástí našeho úsilí je analýza původu kakaa, která tvoří základ pro rozvoj komplexní strategie udržitelného získávání zdrojů ve spolupráci s WWF. To zahrnuje investice do úplné sledovatelnosti kakaových bobů a másla, účast na konzervačních projektech v klíčových a vysoce rizikových oblastech pěstování a spolupráci s příslušnými zúčastněnými stranami prostřednictvím kakaových iniciativ zavázaných k udržitelné produkci.

Klíčovou součástí našeho úsilí je analýza původu našeho kakaa. Tato analýza bude vodítkem pro vypracování komplexní strategie udržitelného získávání kakaa, kterou vyvíjíme společně s WWF.  Tato strategie zahrnuje: investice do úplné sledovatelnosti kakaových bobů a másla; účast na projektech ochrany přírody v klíčových nebo vysoce rizikových oblastech pěstování; a zapojení příslušných zúčastněných stran prostřednictvím iniciativ zaměřených na udržitelnou produkci kakaa.

Certifikovaná káva: kávové výrobky a pražená káva

Usilujeme o 100% certifikované kávové produkty, včetně kávových kapslí, instantní kávy a cappuccina. Naším cílem je zajistit, aby od obchodního roku 2028 byly všechny prodávané kávové výrobky označeny uznávanou značkou udržitelnosti. Minimální akceptované certifikace jsou Organic (EU), Rainforest Alliance a Fairtrade.

Kromě toho se také zavazujeme neustále zvyšovat podíl certifikované pražené kávy na 100 %.

Certifikované dodavatelské řetězce čaje

Dalším cílem, který jsme si v rámci partnerství s WWF stanovili, je zajistit plně certifikované čajové produkty. To se týká všech černých čajů, zelených čajů a čajů rooibos z výrobků našich vlastních značek v České republice a ve všech ostatních zemích, kde společnost Lidl působí. Akceptujeme certifikace Organic (EU), Rainforest Alliance a Fairtrade.

Více informací o naší surovinové strategii Lidl Nákupní politika surovin.

Vědomá výživa

Na základě vědeckých principů "Planetary Health Diet", která doporučuje rostlinnou stravu, jsme v posledních letech rozšířili náš sortiment o veganské a vegetariánské výrobky.

Prostřednictvím tohoto partnerství prohlubujeme svůj závazek k udržitelnější a zdravější výživě přijetím strategie, která upřednostňuje rostlinné produkty a usiluje o snížení spotřeby živočišných produktů.

Za tímto účelem sledujeme a transparentně uvádíme poměr živočišných a rostlinných zdrojů bílkovin.  Na základě těchto údajů postupně zařazujeme do našeho sortimentu více udržitelných a zdravých bílkovinných výrobků rostlinného původu. Zahrnut je přitom celý sortiment výrobků v České republice a ve všech Lidl zemích po celém světě: vlastní značky i značky třetích stran, standardní i akční sortiment.

Ryby a mořské plody

Pokud jde o zodpovědné nakládání s rybami a mořskými plody, sledujeme ambiciózní cíl větší udržitelnosti. Zaměřujeme se na větší transparentnost a sledovatelnost a také na používání dobře známých certifikací, jako jsou MSC, ASC, Bio, BAP4 Star a GlobalG.A.P.

Naše cíle v této oblasti zahrnují celý sortiment ryb a mořských plodů v České republice a ve všech ostatních zemích, kde Lidl působí: vlastní značky i značky třetích stran, stálý i akční sortiment.

Transparentní a sledovatelné ryby a mořské plody

Dbáme na sledovatelnost a transparentnost celého našeho sortimentu ryb a mořských plodů. Do konce obchodního roku 2024 chceme zajistit, aby všechny produkty byly odpovídajícím způsobem označeny a uváděly zemi produkce, druh a způsob rybolovu nebo akvakultury. Pracujeme také na tom, abychom prokázali úplnou sledovatelnost dodavatelského řetězce ryb a mořských plodů. V případě akvakultury to zahrnuje sledovatelnost chovaných druhů a použitého krmiva.

U volně žijících úlovků se snažíme zajistit sledovatelnost tím, že zkoumáme jak rybářské plavidlo, tak konkrétní případ úlovku.

Zodpovědný sortiment ryb a mořských plodů

Naším cílem je zajistit, aby 100 % veškerého našeho sortimentu ryb a mořských plodů pocházelo ze zdrojů, které jsou podle kritérií WWF klasifikovány jako doporučené nebo přijatelné.

WWF klasifikuje následující zdroje jako doporučené nebo přijatelné:

•    WWF skóre 1-3

•    Certifikace MSC, ASC, Bio, BAP4 Star, GlobalG.A.P.

•    Projekty na zlepšení rybolovu (FIP) a projekty na zlepšení akvakultury (AIP) podporované WWF

Zavázali jsme se také zvýšit podíl ryb a mořských plodů pocházejících ze zdrojů doporučených WWF. Tyto zdroje jsou definovány jako zdroje s hodnocením WWF 1-2.

Tento závazek budeme měřit sledováním procenta celkového objemu ryb a mořských plodů, které pochází z těchto doporučených zdrojů.

Certifikované dodavatelské řetězce ryb a mořských plodů

Naším cílem je zvýšit podíl ryb a mořských plodů, které splňují certifikace doporučené WWF. Mezi certifikáty uznané jako doporučující patří MSC, ASC, Bio, BAP 4-Star a GlobalG.A.P.

Měří se procento celkového objemu sortimentu ryb a mořských plodů.

Oběhové hospodářství & Snižování množství potravinového odpadu

Abychom zajistili dlouhodobé zachování zdrojů, zaměřujeme se prostřednictvím našeho partnerství na zvýšení recyklovatelnosti materiálů a minimalizaci plýtvání potravinami.

Plýtvání potravinami ve vlastních provozech

Naším cílem je dále snižovat plýtvání potravinami v našich prodejnách a logistických centrech. Za tímto účelem vyvíjíme globálně použitelnou strategii s jasnými cíli. Zaměřujeme se na minimalizaci plýtvání a optimalizaci využití neprodaných potravin, včetně jejich darování tam, kde je to možné. Kromě toho jsme se zavázali k pravidelnému podávání zpráv o plýtvání potravinami na národní i mezinárodní úrovni. Tento závazek platí pro naše prodejny v České republice a ve všech zahraničních pobočkách společnosti Lidl.

Plýtvání potravinami v hodnotovém řetězci

Při výrobě potravin často vznikají vedlejší produkty, které vedou k plýtvání potravinami. Mnohé z těchto vedlejších produktů lze dále zpracovat, čímž se výrazně sníží celkový objem odpadu. Zavázali jsme se identifikovat a řešit plýtvání potravinami v našich vlastních výrobních procesech, zejména u výrobků našich vlastních značek. Zaměřujeme se na identifikaci a zlepšování výrobních procesů, které jsou nejvíce náchylné k plýtvání potravinami z vedlejších produktů.

Recyklovatelnost obalů a nepotravinářských výrobků

Naším cílem je posílit oběhové postupy u obalů a nepotravinářských výrobků. Do roku 2025 společně s WWF vypracujeme a zavedeme oběhovou strategii. Ta se bude týkat obalů pro potraviny i nepotravinářské výrobky vlastních značek.

Politika & Zvyšování povědomí

Prostřednictvím cílených vztahů s veřejností, komunikace a vzdělávání se snažíme informovat průmysl a společnost o vybraných tématech, zvyšovat povědomí a prosazovat udržitelnější postupy při zadávání veřejných zakázek.

V rámci tohoto úsilí připravujeme plán propagace. Tento plán zahrnuje opatření pro konstruktivní dialog s klíčovými zainteresovanými stranami a bude realizován ve spolupráci s Lidl Stiftung a WWF. Naše opatření se konkrétně zaměřují na ochranu klimatu, vody a biologické rozmanitosti. Pro dosažení těchto cílů je zásadní, abychom zvýšili naši účast v národních iniciativách a využili naše odborné znalosti k tomu, abychom povzbudili ostatní, aby se k nám připojili a aktivně tyto cíle prosazovali.